چرا اسلام نوروز را تأیید کرده است؟
به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا ـ آیتالله العظمی مظاهری جایگاه عید نوروز در اسلام و علت مهر تأیید ائمه اطهار (ع) بر این عید را تشریح کردهاند.
متن سخنان این مرجع تقلید به شرح ذیل است:
انواع عيد
ما ايرانيها سه عيد داريم: اوّل، عيد اسلامي، كه مسلمانهاي ديگر هم دارند، مثل عيد فطر و عيد قربان كه در اين دو عيد نماز عيد هم وارد شده است و در قنوت نماز هم نام عيد ذکر شده است. همچنين عيد مولود پيغمبر اكرم(ص) و يا مبعث آن حضرت.
عيد دوّم، عيد مذهبي است كه فراوان است و همان عيدهايي است كه شيعه دارد و عمده ی اين عيدها، عيد غدير و نيمه ی شعبان است. همه اعياد مذهبي ما مهم است، اما عيد غدير و نيمه شعبان، يعني ميلاد باسعادت حضرت وليّ عصر «ارواح العالمين فداه» اهميّت خاصّي دارد.
عيد سوم ما ايرانيها، عيد نوروز ميباشد كه يك عيد ملّي است، يعني ايرانيها اين عيد را دارند.
عيد نوروز از نظر اسلام
از روايات فهميده ميشود ائمّه طاهرين(ع) اين عيد را نه تنها رد نكردهاند بلكه امضاء كردهاند. مرحوم محدّث قمي در مفاتيح از امام صادق(ع) چنين نقل ميكند كه آن حضرت به معلّي بن خُنيس فرمود: وقتي عيد نوروز شد، غسل كن، لباس نو بپوش، خضاب كن، حمّام برو، بوي خوش استعمال كن. بعد ميفرمايد: مستحب است روزه بگيريد و بعد از نماز ظهر و عصر چهار ركعت نماز بخوان، دو تا دو ركعتي. در ركعت اول بعد از حمد ده مرتبه «انّا انزلنا» و در ركعت دوم ده مرتبه «قل يا ايها الكافرون» در ركعت سوم ده مرتبه «قّل هو الله احد» و در ركعت چهارم ده مرتبه سوره ی فلق و ده بار سوره ناس. بعد دعايي نقل ميكند كه جزء نماز نيست و ميتوان در سجده و غير سجده خواند[1].
بقیه در ادامه مطلب...
اندیشة
مسیحا در کتاب تلمود[51] دارای پیچیدگی است؛ زیرا اختلاف نظر ربانیّون
دربارة مفهوم مسیحایی و عقاید پیرامون آن، به گونهای است که شکل آن را
سست و نامتعین میسازد. آرمان مسیحایی پس از ویرانی دوم اورشلیم به دست
تیتوس در سال 70 م قوت گرفت و این امید و آرمان در برخی از نوشتههای
مکاشفهای که پس از این ویرانی پدید آمد، منعکس گردیده است.
بنابراین،
فقط "استضعاف" دلیل بر پیروزی بر دشمنان و حکومت بر روی زمین نیست؛ بلکه
وجود ایمان و کسب شایستگیها بایسته است و مستضعفان جهان تا زمانی که این
دو اصل را زنده نکنند به حکومت روی زمین نخواهند رسید. خداوند در این آیه
به یکی از روشنترین پاداشهای دنیوی صالحان که حکومت روی زمین است اشاره
کرده است. و روایاتی چند این رخداد مهمّ را در عصر ظهور حضرت مهدی(عج)
دانستهاند.

با سلام خدمت شما